هنر رفع رنج از مردم را بیاموزیم

هنر رفع رنج از مردم را بیاموزیم/تصویر،محتوای ضعیف را نجات نمی‌دهد

اختتامیه جشنواره اینفوگرافیک «رسم سرخ» از نخستین ساعت صبح امروز با حضور و سخنرانی حجج اسلام عاملی، شهیدی و کاویانی‌راد و همچنین یونس شکرخواه در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهر، آئین اختتامیه نخستین جشنواره ملی اینفوگرافیک با عنوان «رسم سرخ» با هدف تجلیل از برگزیدگان این جشنواره و تقدیر از استادان و پیشکسوتان اینفوگرافیک ایران صبح امروز در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

دریافت ۳۰۰ اثر در جشنواره رسم سرخ

حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی‌راد معاون فرهنگی بنیاد شهید و ایثارگران در این برنامه گفت: همزمان با ۴۰ سالگی انقلاب و گام دوم نیاز است که ادبیات و شکل انتقال پیام مورد بازنگری قرار گیرد. انسانی که در پرتو قرآن خلق می‌شود باید بیانی متناسب با این شأن کسب کند.

وی افزود: نسل امروز با عقبه ۴۰ ساله نیازمند ابزارهای نوین و جذاب است. بقا و استمرار هر فرهنگ مدیون شکل و محتواست. از نظر قالب مفاهیم میان دو نسل انقلاب نارسایی‌هایی وجود دارد. علت شکل گیری این جشنواره رفع این نارسایی‌ها است.

کاویانی راد در ادامه سخنانش گفت: تلاش کرده‌ایم تجربه جدید داشته باشیم و از آنجایی که اینفوگرافیک کم هزینه و کم حجم است، به این موضوع پرداختیم. با نسلی مواجهیم که حوصله تورق کتاب را ندارد. در این زمان مردم با کمبود زمان مواجه‌اند و نیازمندیم داشته‌های فرهنگی خود را در حوزه ایثار و شهادت به شکل جدیدی ارائه کنیم.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و ایثارگران درباره آثار رسیده به این جشنواره اظهار داشت: بیش از ۳۰۰ اثر به این جشنواره رسید که از نظر داوران حجم و کیفیت این آثار متوسط است. ما هم اکنون دو میلیون سوژه قابل تبیین در حوزه ایثار و شهادت داریم که در قالب‌های مقالات و کتاب هستند. می‌توان از این سوژه‌ها برای پیام‌های تصویری بهره برد.

ضرورت توسعه سواد الگوریتمی و مجازی در کشور

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: ۸۰ درصد از داده‌های اینترنت تصویری است و در واقع قدرت خلاقیت انسان گسترش یافته است. انسان توانایی تبدیل کردن داده‌ها را به تصویر دارد.

وی افزود: کاستی‌هایی در دوران ما وجود دارد اما در کنار بروز این آسیب‌ها ظرفیت‌های زیادی در این زمان به وجود آمده است. وقتی زمان را به صورت خطی نگاه می‌کنیم اتفاق‌های به صورت یکی یکی رخ می‌دهد اما وقتی زمان را به صورت موازی نگاه می‌کنیم چند اتفاق می‌تواند به صورت همزمان رخ دهد. «زمان» اکنون قدرت‌مند و موازی شده است.

به گفته حجت‌الاسلام عاملی همانگونه که قدرت انسان افزایش یافته، خلاقیت او نیز به صورت بی کران برای تسهیل امر زندگی انسان‌ها گسترش یافته است. آرمان انقلاب اسلامی بروز اسلام بود که در قالب شاخصه‌هایی چون عدالت و رفع کرب و تسهیل زندگی مردم می‌تواند تجلی یابد. ثواب رفع کرب هزار بار از گذاشتن حج بیشتر است. باید هنر برداشتن رنج از دوش مردم را داشته باشیم و این هنر می‌تواند سبب شفافیت و به وجود آمدن سرمایه ملی و سبب عدالت شود.

وی با اشاره به اینکه ما با یک نظام الگوریتمی جدید روبرو هستیم، تصریح کرد: باید از سواد الگوریتمی و سواد مجازی صحبت کنیم. در سواد الگوریتمی فرد می‌تواند تمام خطاهای خود را ببیند. الگوریتم یادگار خوارزمی است اما ما از این نظام استفاده نمی‌کنیم. داده‌ها توانایی الگوریتم شدن را فراهم می‌کند. رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند اگر می‌خواستم شغلی را انتخاب کنم حتماً رهبری فضای مجازی را انتخاب می‌کردم. همین نگاه ایشان سبب شد ۲۰ سال قبل شورای عالی فضای مجازی تأسیس شود.

حجت الاسلام عاملی گفت: ایشان می‌فرمایند که جمهوری اسلامی باید تبدیل به قدرت سایبری در جهان شود. ما باید از قدرت آمریکا در این زمینه فراتر برویم زیرا آنها هم اکنون رفتار مردم دنیا را تحلیل می‌کنند و به اولو یت های آنها دسترسی دارند. گوگل به سادگی این تحلیل را انجام می‌دهد.

وی افزود: با تصویری شدن اطلاعات و الگوریتمی شدن داده‌ها ما با طبیعی شدن فضای مجازی در قالب فضای واقعی مواجه هستیم و فضای مجازی به عنوان واقعیت واقعیت یا واقعیت گسترده شناخته می‌شود.

وی تأکید کرد: اگر فضای مجازی را به تربیت اسلامی و فرهنگ الهی در نیاوریم، گلایه‌های ما از این فضا زیادتر خواهد شد. خلاقیت‌های الهی را باید در این مسیر متجلی کرد.

حجت الاسلام عاملی در نتیجه گیری خود گفت: تبدیل تهدید به فرصت از ظرفیت‌های فضای مجازی است. ما ناگزیر هستیم در حین رفتن در این مسیر بسازیم و توانمندسازی جامعه یکی از همین ساختن هاست. اگر بخواهیم فضای مجازی را با کنترل ادامه دهیم، موفق نخواهیم شد. باید سواد رسانه‌ای گسترش یابد و کاربران بتوانند قدرت تشخیص خوب و بد را داشته باشند. سواد رسانه‌ای اطلاعاتی یا تصویری است به صورت دانشی، مهارتی، حقوقی و تحلیلی این قدرت را به کاربران خواهد داد.

وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: تصویری کردن اطلاعات مبتنی بر فرهنگ ایثار و شهادت می‌تواند معنا و مفهوم و جاذبه ایجاد کند و کسی برنده است که بتواند تولیدات بهتری داشته باشد.

اهمیت حضور گرافیست‌ها در شوراها و اتاق‌های تیتر رسانه‌ها

یونس شکرخواه استاد علوم ارتباطات، متخصص مطالعات رسانه‌ای و از داوران این جشنواره در ادامه این مراسم گفت: آثار رسیده بیشتر به متن وفادار بود. نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم. باید گرافیست‌ها کار را به جایی برسانند که ارزشمند شود.

وی افزود: سیدفریدقاسمی گنج بزرگی است که می‌تواند گرافیک مطبوعاتی ایران را به رخ بکشد و من می‌توانم در این باره قسم بخورم. امیدوارم روزی سید فرید قاسمی گنجینه اسناد و مدارک خود را باز کند و با پشتیبانی مراکز و سازمان‌ها بتواند تاریخ گرافیک مطبوعاتی را به رخ بکشد.

وی در توصیه خود به روزنامه نگاران گفت: «تصویر» نمی‌تواند هیچ محتوای ضعیفی را نجات دهد. باید قوی کار کنید تا تصویر بتواند به شما کمک کند. من در حدود سالهای ۶۰ تا ۶۵ مقاله‌ای در روزنامه کیهان نوشتم و ضرورت حضور گرافیست‌ها را در اتاق تیتر یادآور شدم.

فرهنگ ایثار را با ابزار هنر نهادینه کنیم

حجت‌الاسلام والمسلیمن سید علی شهیدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این مراسم به تأسیس بنیاد شهید در ۲۲ اسفندماه ۱۳۵۸ اشاره کرد و گفت: شرح وظایف بنیاد شهید از ابتدا بر دو محور رسیدگی به خانواده ایثارگران و انجام کار فرهنگی برای جامعه، متمرکز بود. یکی از وظایفی که در زمینه انجام کار فرهنگی بر عهده داریم این است که جشنواره‌هایی چون جشنواره «رسم سرخ» را برگزار کنیم.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم که با کمک ابزار «هنر» فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه نهادینه شود. نسل جوان ما در معرض خطر است. نمی‌توانیم از زیر بار کار فرهنگی شانه خالی کنیم. اینفوگرافی نوعی اطلاع‌رسانی است و روش تازه‌ای است. همه ما باید تلاش کنیم با راه و روش‌های جدید فرهنگ ایثار و شهادت را منتقل کنیم. اینوگرافی می‌تواند اهداف یک کتاب یا مقاله را به خوبی برای نسل امروز بازگو کند.

در پایان این مراسم از برگزیدگان جشنواره «رسم سرخ» قدردانی شد.

کد خبر ۴۵۵۹۶۳۶

mehrnews.com/news/4559636

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *