هدف سوگواره‌ها ارتقای هنر مذهبی است

داور بخش تصویرسازی و نقاشی یازدهمین سوگواره هنر عاشورایی حوزه هنری معتقدست هدف از برگزاری این سوگواره ها، ارتقای هنر مذهبی و تشویق هنرمندان است.

علی هاشمی شهرکی

علی هاشمی شهرکی داور بخش تصویرسازی و نقاشی یازدهمین سوگواره هنر عاشورایی درباره نقاط قوت و ضعف این رویداد حوزه تجسمی به خبرنگار مهر گفت: به طور کلی برگزاری سوگواره اتفاق خوبی است، اما نکته قابل توجه این است که طی سال های برگزاری یک رویداد برای آن تبلیغات خوبی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: طی حدود چهار سال گذشته و تا پیش از دوره یازدهم، همزمان با برگزاری سوگواره هنر عاشورایی، رویدادی مشابه به نام «سرخ و سیاه به رنگ عشق» در برج میلاد برگزار می شد که به دلیل قوی تر بودن تبلیغات و همچنین بالاتر بودن مبلغ جایزه، شرکت کنندگان زیادی در آن حضور داشتند و اگر فردی نیز در هر دو اتفاق شرکت می کرد اثر بهتر را برای برج میلاد می فرستاد.

شهرکی بیان کرد: هدف از برگزاری اینگونه سوگواره ها، ارتقای هنر مذهبی و تشویق هنرمندان به فعالیت در این حوزه است، بنابراین برگزار کردن جشنواره ای که برای معرفی آن به مردم، تبلیغ نشود و نتواند مخاطب کافی را به خود جذب کند، بی تاثیر خواهد بود.

این تصویرگر همچنین در پاسخ به این که چه راهکاری برای تاثیرگذاری رویدادهای تجسمی با گرایش هنر دینی پیشنهاد می دهد، اظهار کرد: برای معرفی بهتر این نوع اتفاقات باید به جز معرفی عمومی همانند تبلیغ در تلگرام، در سطح شهر نیز بیلبورد و پوسترهایی طراحی و نصب شود که عموم مردم نیز در جریان قرار بگیرند.

وی ادامه داد: این رویدادها از جمله سوگواره هنر عاشورایی به ارتباط با مراکز تخصصی فعال در این حوزه نیاز دارند به عنوان مثال می توان با انجمن گرافیک تعامل داشت و این مراکز نیز شروع به معرفی و تبلیغات برای سوگواره کنند و همچنین نشست های مشترکی با متخصصان و هنرمندان جوان برگزار و پیرو مباحث و مسایل این حوزه بحث و گفتگو شود.

  • این هنرمند بیان کرد: باید آثار سال قبل را در طول سال در شهرهای مهم به مناسبت های مختلف به نمایش گذاشت و ایام محرم و صفر زمان مناسبی برای این مهم است. همچنین نیاز به تشکیل یک دبیرخانه دایمی برای چنین اقداماتی احساس می شود.
  • وی همچنین درباره میزان حمایت دولت از حوزه تجسمی گفت: می دانم که دولت همیشه قصد کمک و حمایت داشته است اما به دلیل اینکه هزینه ها بسیار پراکنده اند و یک جا متمرکز و به درستی مدیریت نشده اند، وقوع هر اتفاقی هر چند کوچک مانع از حمایت دولت و سردرگمی مسئولان به دلیل نبود برنامه ریزی شده است. البته مشکل دیگر این است که اتفاقات صورت گرفته در جایی ثبت نمی شوند که بعدا قابل ارجاع باشند و ما نیز به همین دلیل فعالیت های صورت گرفته را فراموش می کنیم و دوباره بعد از مدتی همان کارها و صحبت ها را تکرار می کنیم در حالی که اگر مستندات مکتوب باشند، در این صورت حرف جدیدی برای گفتن خواهیم داشت که این خود باعث پیشرفت می شود.

https://www.mehrnews.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *