کارگاه جرأت غربی نبودن

کارگاه جرأت غربی نبودن

شیراز- «جرأت غربی نبودن» از سلسله کارگاه های نظری هنر معاصر است که توسط باوند بهپور از ٢٧ مهرماه جاری به میزبانی نگارخانه «هان» برگزار می شود.
به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه برنامه های آموزش نظری نگارخانه «هان» که توسط مرتضی محلاتی از چهره های مطرح گرافیک اداره می شود، کارگاه «جرأت غربی نبودن» با هدف آموزشی برگزار خواهد شد.

بر اساس آنچه برگزارکنندگان این کارگاه اعلام کرده اند: «در این کارگاه به پرسشهایی از این دست که آیا می توان چشم غربی را در خود خاموش کرد؟ به صرف خواستن؟ آیا بر انسان نو و هنر نو می توان چیره شد؟ با اعتماد به چه؟ در نظر آنکه ابعاد این هنر را می شناسد چنین خواستی جرأت است یا دیوانگی؟ آیا ممکن است هنر در غرب افول کرده باشد؟ آیا راهی به جز پذیرش آخرین صورتهای این هنر هست؟ آیا هنر معاصر در ذات خود غربی نیست؟ آیا امروزه دیگر برای جهان ضرورتی داریم؟ همچنان راهی هست که چیزی قابل اعتنا برای جهان بسازیم؟ راهی جز اگزوتیک بودن؟ آیا مشکلاتمان خارج از مرزهای ما تولید نمی شود؟ و مگر می توان مشکلی را پاسخ داد که خود مسبب اش نبوده باشیم؟ آیا در دوران مدرن، هیچ راه موفقی برای الهام گرفتن از گذشته هنر ایران پیدا شده؟ اگر دیگران نیافته اند ما خواهیم یافت؟ آیا برای الهام گرفتن از هنر ایران دیر نرسیده ایم و رشته تداوم گسیخته نشده؟ راه فهم گذشته مسدود نشده؟ آیا اساساً نیازی به گذشته هست؟» پاسخ داده خواهد شد.

این در حالیست که باوند بهپور در بخشی از این معرفی عنوان می کند: «اکنون دیگر غرب است و غرب. شرقی در کار نیست. هرچند همگان به یک اندازه غربی شمرده نمی شوند: غرب است و حومه. هنرمندان حومه جهان، از چشیدن این تلخی ناگزیرند. هنر اکنون در مراکزی خارج از مرزهای ما تولید می شود: دیگر از کاشان و زنجان راهی به هنر جهان نیست».

باوند بهپور متولد ۱۳۵۹، شیراز کارشناس ارشد معماری، دانشگاه شیراز، کارشناس ارشد تئوری هنر معاصر، دانشگاه گلدسمیتس لندن و دکترای تاریخ هنر، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ است که در کارنامه هنری خویش تجربه هایی نظیر مدرس دانشگاه‌های برلین، مونیخ، شیکاگو، تهران و شیراز، منتقد، مترجم و مشاور هنری و عضو تحریریه‌ مجله‌ معمار و نویسنده مجلات حرفه‌: هنرمند، تندیس، ترد تکست، آرت مارجینز و برگزاری نمایشگاه هنر معاصر، چیدمان و اجرا در تهران، تایپه، برلین، مونیخ، شیراز، مشهد، بندرعباس، قزوین، هرمز، اصفهان، لندن و شیکاگو دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، نگارخانه «هان» که در شیراز، انتهای عفیف آباد، نبش کوچه ١٩ قرار دارد تا ۲۶ مهرماه جاری میزبان نمایشگاه آثار زهرا حسینی با عنوان «تراتوژن» است که نقد و بررسی آثار با حضور باوند بهپور در روز پایانی این رویداد برگزار خواهد شد.

http://www.mehrnews.com

1 فکر می‌کنند “کارگاه جرأت غربی نبودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *