اگر در پی اجرای یک کمپین تبلیغات دیجیتال باشید، احتمالا بررسی نتایج آن، علیالخصوص نتایجی که در تبلیغات آفلاین قابل اندازهگیری نیستند، برای شما مهم و حیاتی است. اینکه تبلیغ شما چند بار و توسط چه کاربرانی دیده شده، روی هر تبلیغ چقدر کلیک شده و اپلیکیشن شما موفق به جذب چند کاربر جدید شده سادهترین -و شاید به ظاهر مهمترین- نتایج کمپین هستند. اما آیا فقط دانستن این آمار کافی است؟ و یک سوال مهم دیگر، اگر پنل شبکه تبلیغاتی اعلام کند که برای شما هزار نصب فعال گرفته اما شما از طریق شمارشگر خاص خودتان معتقد باشید که فقط صد نصب انجام شده است، راه حل این تعارض چیست؟ سیستمهای تحلیل آماری تبلیغات دیجیتال و Tracker شمارنده ها با هدف پاسخ به دو سوال فوق پدید آمدهاند.
چرا باید از Tracker شمارنده ها برای کمپینهای تبلیغاتی خود استفاده کنیم؟
این سیستمها که خدمات خود را تحت دو کلیدواژه اصلی Analytics و Attribution ارائه میدهند، Third Partyهایی هستند که مورد وثوق تبلیغدهنده و شبکه تبلیغاتی هستند. به عبارت دیگر، چون شمارش این سیستمها بیطرف است و مثل تبلیغدهنده یا شبکهی تبلیغاتی، ذینفع نیستند، میتوان با استفاده از گزارشهای آماری آنها تعارضهای آماری میان پنل شبکه تبلیغاتی موبایل با گزارشهای تبلیغدهنده را رفع کرد و بر یک مبنای مشترک بیطرف، هزینهها و بودجهی تبلیغاتی را مصرف کرد. به همین دلیل است که شبکههای تبلیغات دیجیتال معتبر، شرط شروع یک کمپین تبلیغاتی را استفاده از این شمارندهها اعلام میکنند تا نتایج اصلی کمپین که براساس آنها بودجهی تبلیغدهنده صرف میشود شفاف باشند. اما این تنها فایده استفاده از خدمات Tracker شمارنده ها نیست.
مثالی برای درک بهتر لزوم استفاده از ترکر شمارنده
فرض کنید شما یک کمپین تبلیغاتی را در دو شبکهی تبلیغات دیجیتال مختلف اجرا کردهاید و نتایج حاصل از آنها به شرح زیر است:
کمپین اول برای شما ۵۰۰ کلیک به همراه داشته است.
کمپین دوم برای شما ۳۰۰ کلیک به همراه داشته است.
سوال این است که کدام کمپین موفقتر محسوب میشود؟ اگر فقط با استفاده از دادههای اولیه در مورد یک کمپین نظر بدهیم، ظاهرا کمپین شماره یک کمپین موفقتری بوده است. اما یک دقیقه صبر کنید:
اگر از میان ۵۰۰ کلیک کمپین شماره یک:
فقط ۸۰ نفر بعد از کلیک اپلیکیشن را نصب و یک بار باز کرده باشند
و این ۸۰ نفر بهطور میانگین نفری ۲هزار تومان درآمد برای اپلیکیشن تولید کرده باشند
و از میان ۳۰۰ کلیک کمپین شماره دو:
۲۳۰ نفر بعد از کلیک اپلیکیشن را نصب و یک بار باز کرده باشند
و هرکدام از این ۲۳۰ نفر بهطور میانگین نفری ۶ هزارتومان درآمد برای اپلیکیشن تولید کرده باشند
و بیش از ۱۰۰ نفر از آنها اپلیکیشن شما را از طریق بخش معرفی به دیگران یا در شبکههای اجتماعی توصیه کرده باشند.
همانطور که در این مثال مشخص است، قضاوت براساس دادههای سطح اولیه برای اختصاص بودجه به شبکههای تبلیغاتی مختلف، چندان سودده نیست. سیستمهای شمارنده با معرفی محصولهای Attribution سعی دارند در ارائه دادههای عمیقتر برای انتخاب شبکههای تبلیغاتی مناسب و اجرای کمپینهای بازاریابی دیجیتال موثر به تبلیغدهندگان کمک کنند.
همانطور که دیدیم فرقی نمیکند استراتژی بازاریابی شما مبتنی بر یک یا چند شبکه تبلیغاتی باشد، به هر حال استفاده از یک سیستم Third Party برای سنجش نتایج کمپین الزامی است. در واقع صرف این هزینه است که به شما امکان نتیجهگیری از سایر هزینههای بازاریابی را میدهد و بدون استفاده از یک Tracker شمارنده باقی بودجههای شما اثربخشی لازم را ندارند.
تفاوت ابزارهای Attribution و Analytics
ابهامی که ممکن است برای توسعهدهندگان و بازاریابان اپلیکیشنها در این مقطع پیش بیاید تفاوت بین سرویسهای Analytics و Attribution است. بهطور معمول ابزارهای Analytics به آنالیز، پیگیری و گزارش اتفاقات درون اپلیکیشن (In-App Analytics) اعم از کاربران جذب شده بدون تبلیغات، طول عمر کاربران، نرخ بازگشت ایشان، میزان خرج آنها در اپلیکیشن، دستهبندی آنها براساس دموگرافیها، ارسال نوتیفیکیشن و پیام داخل اپلیکیشن و … میپردازند. در مقابل، ابزارهای Attribution برای سنجش میزان بهینگی کمپینهای تبلیغاتی و فعالیتهای کاربران جذب شده از طریق تبلیغات CPI و … مورد استفاده قرار میگیرند و البته بسیاری از آنها خدمات دیگری هم اضافه بر موارد ذکر شده به مشتریان خود معرفی میکنند. برای مثال بسیاری از ابزارهای Attribution خدماتی را برای اندازهگیری تاثیر App Store Optimization و … هم در لیست خدمات خود نام میبرند.
همانطور که از این توضیحات برمیآید بین دادههای ارائه شده از سوی هر دو سرویس، اشتراکاتی وجود دارد و شاید برای بسیاری از اپلیکیشنها که استراتژی رایگان و پولی بازاریابی آنها پیچیده و پیشرفته نیست، استفاده از یکی از ابزارها برای درک حدودی وضعیت کاربران اپلیکیشن و چرخههای بازاریابی کافی باشد. برای هر دو دسته از ابزارها، شرکتهای فراوانی در سراسر دنیا محصولاتی ارائه کردهاند. برخی شرکتها با ارائهی هر دو محصول، کار توسعهدهندگان را در یکپارچهسازی ابزارهای مورد استفاده راحتتر کردهاند و بسیاری از شرکتها امکان یکپارچهسازی محصول خود با محصولات دیگر شرکتهای ارائهدهندهی Analytics یا Attribution را میدهند. بهطور کلی محصولات شرکتهای مذکور، تفاوتهای اندکی با هم دارند و انتخاب مناسبترین گزینه برای هر اپلیکیشن میتواند باعث سردرگمی توسعهدهندگان و بازاریابان شود.
در کالج تپسل بخوانید! اینفوگرافیک سیر تحول تبلیغات موبایلی
انتخاب سرویس Attribution و Tracker شمارنده مناسب
برای انتخاب سرویس مناسب شمارنده باید به سه نکته اصلی توجه کرد:
نیازهای خود را بشناسید: اینکه اپلیکیشن شما چه مخاطبانی دارد، تعداد کاربران آن چقدر است و از چه پلتفرمهایی برای تبلیغات و بازاریابی استفاده خواهید کرد، گام اول برای انتخاب Tracker شمارنده است. برای مثال برخی Tracker شمارنده ها از تبلیغات فیسبوک پشتیبانی نمیکنند و اگر بخشی از استراتژی بازاریابی اپلیکیشن شما بر تبلیغات نصبی فیسبوک استوار باشد، استفاده از این Tracker شمارنده ها به شما کمک نخواهد کرد. (MAT Tracker) همچنین ممکن است شبکه تبلیغاتی که قرار است بخشی از تبلیغات شما را انجام دهد از نظر فنی فقط با Tracker شمارنده های خاصی امکان همکاری داشته باشد، از این نظر، Attribution Kochava که با بیش از ۱۵۰۰ شبکه تبلیغاتی همکاری دارد در این زمینه پیشتاز است.
برای آینده آماده باشید: اگر قصد انتشار یک اپلیکیشن موفق و با مخاطبان زیاد دارید، دقت کنید که شاید در شروع تعداد کاربران شما و شبکههای تبلیغاتی که با آنها بازاریابی را شروع کردهاید محدود باشد اما به زودی همهچیز رشد خواهد کرد. توجه به این نکته مخصوصا در گام سوم مهم است.
۴ مدل تعرفههای Attribution
به مدل تعرفهها و بودجه ی خود توجه کنید: به طور کلی ۴ مدل تعرفه در attribution وجود دارد.
Per Install یا به ازای هر نصب
مانند AppsFlyer که فقط به ازای هر نصب حاصل از کمپینهای تبلیغاتی هزینه دریافت میکند. البته پلههای قیمتی به ازای تعداد نصبها متفاوت است. تصویر زیر قیمتهای این سیستم را نشان میدهد. براساس جدول، اگر این Tracker شمارنده برای مثال ۱۰۰هزار نصب برای شما شمرده باشد، قیمت آن برای شما اینگونه محاسبه خواهد شد:
۵۰۰۰ نصب اول * ۰٫۰۵ دلار = ۲۵۰ دلار
۲۰۰۰۰نصب بعدی * ۰٫۰۴ دلار = ۸۰۰ دلار
بقیه نصبها بعد از این ۲۵۰۰۰ نصب * ۰٫۰۳ دلار = ۲۲۵۰ دلار
مجموع: ۳۳۰۰ دلار
مدل Per Attribution Event
در این مدل، به ازای هر گزارشی که سیستم ضبط و ارائه میکند هزینه دریافت میشود. برای مثال، چون کلیکها هم بخشی از Attribution به حساب میآیند، در این مدل به ازای هر کلیک هم علاوه بر هر نصب هزینه دریافت میشود. البته معمولا قیمت به ازای هر اتفاق، از قیمت به ازای هر نصب کمتر است اما در عمل، چون تعداد اتفاقات مورد پیگیری از تعداد نصبها بیشتر است، معمولا محاسبه قیمت از این طریق به نفع تبلیغدهندگان نیست. برای مثال Tune به ازای هر اتفاق ۰٫۰۲ دلار دریافت میکند. برای مثال اگر در یک شبکه تبلیغاتی بهطور متوسط از هر ۳۰ کلیک ۱ نصب اتفاق بیفتد، هزینه ۱۰۰ هزار نصب در این مدل به این صورت محاسبه میشود:
(۱۰۰۰۰۰ * ۰٫۰۲) + (۳۰ *۱۰۰۰۰۰ * ۰٫۰۲) = ۶۲۰۰۰دلار
مدل Flat Rate
مانند Tapstream که به ازای تعداد کاربران فعال اپلیکیشن شما هزینه را محاسبه خواهد کرد. درواقع پلههای قیمتی آن براساس وضعیت کسبوکار شما تعیین میشود. در جدول زیر بستههای قیمتی آن قابل مشاهده است و برای ۱۰۰هزار نصب، قیمت ۵۰۰ دلار برای تبلیغدهنده لحاظ خواهد شد.
مدل Free
برخی شرکتها محصول Attribution خود را به صورت رایگان عرضه میکنند. به عنوان مثال میتوان به Appsalar و Flurry اشاره کرد. هدف از ارائه رایگان محصول این شرکتها، تشویق کاربر به استفاده از شبکه تبلیغاتی وابسته به خودشان است، در واقع اگر قصد تبلیغ در شبکه تبلیغاتی Flurry را داشته باشید میتوانید به صورت رایگان از Attribution آن استفاده کنید. مساله دیگر در استفاده از این سرویسهای رایگان این است که در ابتدای ثبت نام، از شما مجوز میگیرند که اطلاعات بازاریابی شما را در اختیار داشته باشند و ممکن است این اطلاعات را به رقبای شما ارائه دهند؛ اتفاقی که رقیبهای شما را در جذب کاربرانتان چند پله جلو خواهد انداخت.
- به جز سه گام مذکور، توجه به مزایای دیگری که هر سرویس به صورت انحصاری در اختیار مشتریان خود قرار میدهد هم میتواند برای شما تعیین کننده باشد. برای مثال، AppsFlyer به شما یک نفر از تیم را اختصاص میدهد تا همه نیازهای پشتیبانی و فنی شما را رفع کند. همچنین Tapstream و بسیاری از شرکتهای دیگر API اختصاصی خود را در اختیار مشتریان قرار میدهند.
توصیه کالج تپسل
تپسل اولین شبکه ارائهدهنده خدمات نصب اپلیکیشن در ایران است و از اسفند سال ۹۴ که این مدل را عرضه کرد، با انواع Tracker شمارنده ها همکاری کرده است. با توجه به فیلتر بودن برخی از این ابزارها و با درنظر گرفتن محدودیتهای دیگر، گزینه پیشنهادی تپسل سرویس Tapstream است. سرویس Adjust هم یکی دیگر از گزینههای پیشنهادی است. البته به جز این دو سرویس که نیازمند پرداخت هزینه هستند، سرویس رایگان Branch هم قابل استفاده است اما مشکلات فنی متعدد مثل سرعت پایین redirect کردن، آن را به گزینهای نامناسب تبدیل میکند.
توضیح روند Firebase Attribution؛ مثالی برای آشنایی با فرآیند Tracking
آشنایی کامل با فرآیند Attribution به اندازه چند واحد درسی در دانشگاه، زمان و انرژی میطلبد اما در اینجا برای معرفی اولیه روند انجام آن، توضیح ساده و مختصری که Firebase برای مخاطبان خود داده است را ارائه میکنیم:
در کالج تپسل بخوانید! برند مارکتینگ بهترین راهکار برای جذب مشتری
بهطور معمول وقتی ناشر (یک اپلیکیشن یا وبسایت) برای نمایش یک ویدئو یا بنر تبلیغاتی به کاربر خود، درخواستی به شبکه تبلیغاتی ارسال میکند، شبکه تبلیغاتی این کاربر را با شناسهای به نام IDFA (برای کاربران اندروید) برای تبلیغدهنده ذخیره میکند. این شناسه یکتایی برای هر کاربر است که حریم شخصی اطلاعات کاربر را حفظ میکند، در واقع هیچ اطلاعاتی از کاربر در اختیار شبکه تبلیغاتی یا تبلیغدهنده قرار نمیدهد فقط شناسهای برای شناخت این کاربر با یک نام یکتا است. همچنین کاربران امکان تغییر و تعویض این شناسه را در گوشی موبایل خود دارند.
اگر کاربر روی این تبلیغ کلیک کند، شبکه تبلیغاتی که این تبلیغ را برای نمایش ارسال کرده بود، به سرور خود اعلام میکند که کاربر با شناسه IDFA مذکور، روی تبلیغ کلیک کرده است.
سپس کاربر را به صفحه اپلیکیشن در مارکت یا وبسایت هدایت میکند تا کاربر بتواند نتیجه کلیک خود را مشاهده کند. فرض کنیم اپلیکیشن کاربر را جذب میکند و این کاربر اپلیکیشن را دانلود و نصب میکند. حال اگر شما از Firebase Attribution استفاده کنید، ادامه مراحل به این صورت سپری خواهد شد:
هنگام آغاز کمپین، شما در پنل Attribution اطلاعاتی در مورد کمپین مینویسید (نام شبکه تبلیغاتی که کمپین را اجرا میکند، مدل کمپین اعم از ویدئو یا بنر یا …، نام کمپین) و برای هر کمپین یک لینک URL یکتا دریافت میکنید. با استفاده از این URL قبل از هدایت کاربر به صفحه اپلیکیشن، شبکه تبلیغاتی به Attribution Tool شما اطلاع خواهد داد که کاربر روی تبلیغ کمپین مذکور کلیک کرده است:
از این لحظه به بعد، وقتی اتفاق مهمی در مورد این کاربر رخ میدهد (مثلا کاربر اپلیکیشن را برای اولین بار باز میکند، پرداخت درون برنامهای یا خرید انجام میدهد، اپلیکیشن را به دیگران معرفی میکند و …) Attribution به شما اطلاع میدهد که کاربری که این فعالیتها را انجام داده است از طریق کدام شبکه تبلیغاتی با شما آشنا شده است و اپلیکیشن را نصب کرده است. به این ترتیب، شما ارزش کاربران هر شبکه تبلیغاتی را خواهید فهمید و امکان بهینهسازی کمپینها و اختصاص بودجه بیشتر به شبکه تبلیغاتی موثرتر را دارید.
Postbackها و دسترسی دادن به شبکههای تبلیغاتی برای مشاهده نتایج کمپینها
تقریبا همهی سرویسهای Attribution به تبلیغدهنده امکان اطلاع دادن اتفاقات به شبکه تبلیغاتی را میدهند و اصطلاحا به این ارسال خبر، Postback میگویند. اما فایده و فرآیند انجام آن چیست؟
برای مثال اگر به شبکه تبلیغاتی اطلاع دهید که کاربری با IDFA مشخصی اقدام به باز کردن اپلیکیشن برای اولین بار کرده است، این اطلاعات میتواند به شبکه تبلیغاتی در مراتب مختلفی کمک کند. اولین و مهمترین فایده آن این است که شبکه تبلیغاتی دیگر تبلیغات نصب این اپلیکیشن را به این کاربر نمایش نخواهد داد و بودجهی تبلیغات شما بهینهتر مصرف خواهد شد. اگر شبکه تبلیغاتی حرفهایتر باشد میتواند از این اطلاعات برای بهینه کردن نمایش تبلیغات به کاربران خود استفاده کند و تبلیغات را با هدفمندی بیشتری به کاربران ارائه کند.
ایجاد Postback در سرویسهای Attribution آسان است و میتوانید تعیین کنید مایلید کدام اتفاقات را به کدام شبکه تبلیغاتی اطلاع دهید. معمولا این سوال برای تبلیغدهندگان وجود دارد که آیا دسترسی دادن به شبکههای تبلیغاتی برای مشاهده نتایج کمپینها خطری برای آنها ایجاد خواهد کرد یا خیر. دسترسی دادن به شبکههای تبلیغاتی بهطور کلی به آنها اعلام خواهد کرد که کاربرانشان تا چه حد کاربران ارزشمندی هستند. البته ابزارهای Attribution معمولا نام شبکههای تبلیغاتی مختلف را پنهان کرده و نتایج سایر شبکههای تبلیغاتی را به صورت ناشناس به هر شبکه تبلیغاتی اعلام میکنند. به این ترتیب شما اطلاعات ارزشمندی برای بالغتر شدن اکوسیستم تبلیغات و کمپینهای مجموعه بازاریابی خود در اختیار شبکههای تبلیغاتی قرار دادهاید و همزمان حریم شخصی هر شبکهی تبلیغاتی را حفظ کردهاید. البته جواب نهایی این سوال به سیاستهای شفافیت هر مجموعه بستگی دارد و نمیتوان یک توصیهی کلی به همه ارائه داد.
در این مطلب سعی شد مقدماتی در مورد لزوم استفاده از Tracker شمارنده ها، آشنایی با مدلهای قیمتگذاری آنها، راهکارهایی برای انتخاب محصول مناسب و توضیح مختصری در مورد نحوه انجام فرآیند ذکر شود. اگر تجربه استفاده موفق از یک Tracker شمارنده را دارید، آن را از طریق نظرات با مخاطبان تپسل در میان بگذارید. همچنین در صورتی که هنوز برای انتخاب یک Tracker شمارنده مناسب خود سوال دارید، هنگام آغاز کمپین از مسئول کمپین خود در تپسل بخواهید مشاوره لازم در این مورد را به شما ارائه دهد. کارشناسان باتجربهی تیم کمپینهای تپسل به شما در این امر کمک خواهند کرد. در کالج تپسل بیشتر بخوانید .
college.tapsell.ir/