داشتن یک برنامه و استراتژی منظم برای ارسال پوش نوتیفیکیشن نقش مهمی را در موفقیت اهداف بازاریابی هر اپلیکیشنی بازی میکند. ارسال بهموقع و هدفمند یک نوتیفیکیشن میتواند به بازگشت کاربری که مدتهاست اپلیکیشن شما را باز نکرده است کمک کند، سبب شود بسامد مراجعهی کاربران عادی اپلیکیشنتان افزایش یابد و یا یک کاربر وفادار شما را تشویق به پرداخت درون برنامهای کند. درعینحال، هیچچیز بهاندازهی ارسال نامربوط و بیبرنامهی نوتیفیکیشنها نمیتواند تصویر اپلیکیشن شما را در ذهن کاربر مخدوش و او را مجاب کند که اپلیکیشن شما را برای همیشه از تلفن همراه خود حذف کند. بهعبارتدیگر، نوتیفیکیشنها همزمان هم نزدیکترین راه به قلب، ذهن و کیف پول کاربران هستند و هم راحتترین راه برای uninstall شدن اپلیکیشن شما بهحساب میآیند.
در این پست میخواهیم به شما کمک کنیم تا برنامهی دقیق و بهینهای برای ارسال پوش نوتیفیکیشنها تنظیم کنید تا بهاینترتیب کاربرانتان از نوتیفیکیشنهای شما احساس رضایت کنند و حتی به دریافت گاهوبیگاه یک خبر از اپلیکیشنتان مشتاق باشند.
کسب اجازه ارسال پوش نوتیفیکیشن
توسعهدهندگان زیادی معتقدند ازنظر اخلاقی و حرفهای بهتر است وقتی کاربر از اپلیکیشنشان استفاده میکند نظر وی را در مورد علاقهمندی به دریافت نوتیفیکیشن جویا شوند. تقریباً همهی ما با این سؤال در اولین بار استفاده از یک اپلیکیشن مواجه شدهایم و اغلبمان همان ابتدا گزینهی خیر را انتخاب کردهایم. دلیل این انتخاب این است که کاربر در اولین استفاده از اپلیکیشن هنوز دقیقاً نمیداند اپلیکیشن شما چه ارزشی را برای وی خلق خواهد کرد، فلذا ارسال مداوم پیام از اپلیکیشن شما به محل ارزشمندی مثل صفحهی اصلی موبایل وی برای او آزاردهنده به نظر میرسد.
بهعنوان یک قاعدهی سرانگشتی این را به خاطر داشته باشید که با کسب اجازهی ارسال پیام به مخاطبانتان، راه سادهی نه گفتن را برابرشان قرار دادهاید؛ اما اگر مایل هستید که حتماً این سؤال را از آنها بپرسید، این کار را تا حد ممکن به تأخیر بیندازید، درواقع وقتی اقدام به پرسیدن این سؤال بکنید که مطمئن باشید کاربر کاملاً متوجه شده است که اپلیکیشن شما قرار است چه نیازی را از وی برطرف کند، چه ارزشی برایش خلق کند و وجود کانال ارتباطی نوتیفیکیشن میتواند چه امکاناتی را برای استفادهی راحتتر وی فراهم کند. نکتهی مهم دیگری که لازم است پیش از پرسیدن سؤال به کاربر القا کنید این است که شما از ارسال نوتیفیکیشن سوءاستفاده نخواهید کرد و با مزاحمت پیاپی موجبات نارضایتی کاربر را فراهم نمیکنید.
دستهبندی و هدفمندی موضوعات در ارسال نوتیفیکیشن
مانند سایر مسائل مربوط به بازاریابی موبایل، دستهبندی مخاطبان و ارسال پیامها بهصورت شخصیسازیشده تنها راه دستیابی به اهداف مطلوبتان است. این مسئله در ارسال نوتیفیکیشنها اهمیت دوچندانی مییابد. قرار است شما در یک فرصت چندثانیهای خبری به کاربر بدهید که او را مجاب کند تا وارد اپلیکیشن شما بشود و کاری که دوست دارید را انجام بدهد، بنابراین قبل از ارسال یک پیام برای همهی کاربرانتان یکلحظه از خودتان بپرسید که آیا دریافت این پیام برای همهی کاربرانتان ارزشمند است؟ بهاحتمالزیاد پاسخ به این سؤال منفی است ولی همچنان اکثریت توسعهدهندگان از این استراتژی اشتباه برای ارسال پیام به کاربران استفاده میکنند.
بهجای این کار، کاربرانتان را به دستههای متفاوتی تقسیم کنید. برای این دستهبندی حدومرزی وجود ندارد. میتوانید آنها را بر اساس اطلاعات دموگرافی (سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، علایق و …) و یا رفتاری که در اپلیکیشن شما داشتهاند تقسیم کنید. سپس به هر دسته پیامی کاملاً شخصیسازیشده بفرستید، بهطوریکه کاربرتان احساس کند پیشنهاد مشخصی به شخص او دادهاید و نباید فرصت استفاده از آن را از دست بدهد و با این کار نرخ کلیک پیامی که فرستادهاید را افزایش دهید.
یکی از بهترین دستهبندیها در جهت افزایش درآمدتان این است که کاربران را بر اساس تعاملی که با اپلیکیشن شما داشتهاند به سه دستهی کاربران وفادار (کسانی که سابقهی پرداخت مستقیم درون برنامهای دارند)، کاربران فعال (کسانی که بهطورمعمول از اپلیکیشن استفاده میکنند ولی پرداختی ندارند و فقط از بخشهای رایگان اپلیکیشن بهرهمند میشوند یا با استفاده از تبلیغات آنلاین تپسل اقلام فروشی را خریداری میکنند) و کاربران غیرفعال (کسانی که مدتهاست اپلیکیشن شما در موبایلشان باز نشده است) تقسیم کنید.
شخصیسازی پیامها میتواند همینقدر کلی باشد و یا آنقدر پیش برود که پیامها نفربهنفر تغییر کنند، مثلاً اگر کسی قبلاً اقدام به خرید یکی از اقلام درون اپلیکیشن کرده است و حالا حراج و یا تخفیفی شامل آن مورد شده است، یک پیام به کاربر مذکور بفرستید و با قرار دادن نام کاربری وی در ابتدای پیام، این خبر را به دستش برسانید.
این اینفوگرافیک را ببینید: افزایش نرخ بازگشت کاربر در اپلیکیشن
بهترین زمان ارسال پوش نوتیفیکیشن
ارسال یک نوتیفیکیشن مشخص در ساعتهای مختلف میتواند منجر به فروش موفق و یا حذف برنامه از موبایل کاربر شود. رعایت زمانبندی صحیح در ارسال پیام یکی از کلیدیترین کارهایی است که باید ضمن تنظیم استراتژی ارسال نوتیفیکیشنها انجام دهید. تعریف زمان صحیح برای ارسال پیام به نوع اپلیکیشن شما، دستهای از کاربران که هدف دریافت پیامتان هستند، پیامی که میخواهید به کاربر منتقل کنید و … بستگی دارد، اما در زمانبندی رعایت این قانون کلی برای موفقیت الزامی است: در ساعاتی که کاربر خواب است و سرگرم و مشغول به کارهای مهم است نباید با پیام شما مواجه شود. در اغلب موارد، عصرها بهترین زمان برای ارسال پیام هستند. البته همانطور که ذکر شد این زمان برای اپلیکیشنهای مختلف متفاوت است، مثلاً اگر اپلیکیشن شما متعلق به دستهی اخبار است، باید بدانید که کاربرانتان معمولاً مایلاند چه ساعتی از شبانهروز را به مطالعهی اخبار بگذرانند، سپس با یافتن الگوی رفتاری آنها و با رعایت سایر جوانب توضیح دادهشده برای نوتیفیکیشن اقدام به ارسال پیام موردنظرتان بکنید، یعنی اگر برای مثال کاربری صبحها را به مطالعهی اخبار اختصاص داده است ولی مدتی است به اپلیکیشن شما مراجعه نکرده است، روزی که خبر داغ و هیجانانگیزی در اپلیکیشن شما وجود داشت، با ارسال یک پیام پیرامون آن خبر در ساعات صبحگاهی به این کاربر، او را دوباره به اپلیکیشن خود دعوت نمایید؛ اما اگر ارزشی که اپلیکیشن شما تولید میکند درزمینهی موقعیت جغرافیایی کاربر است، بهتر است پیامها درزمانی که کاربر در محل حضور دارد به دست او برسند و به تأخیر انداختن ارسال پیام برای عصر شاید شما را به نتیجهی فروش مطلوبتان نرساند.
در کالج تپسل بخوانید! ۶ شاخص تحلیل وب سایت که بازاریابان مهم میپندارند
بسامد ارسال پوش نوتیفیکیشن
به علت نرخ بالای کلیکهای کاربران بر روی نوتیفیکیشنهای که مرتبهی اول ارسال میشود، بسیاری از توسعهدهندگان دچار این اشتباه میشوند که ارسال بیرویهی پیام سبب مراجعهی مداوم کاربر میشود و میتواند باعث موفقیت اپلیکیشن شود. برعکس، ارسال حتی یک نوتیفیکیشن اضافه میتواند کاربر را برای همیشه از لیست کاربران شما جدا کند، بنابراین مراقب تعداد پیامهایی که در هر بازهی زمانی برای یک کاربر میفرستید باشید. اگر چند پیام مهم وجود دارد و فکر میکنید باید همهی آنها را به دست مخاطب برسانید، اولویتبندی کنید و فقط مهمترین پیام را برای او بفرستید (مهمترین پیام، پیامی است که پاسخگوی مهمترین نیاز مخاطب باشد) و با جدیت از ارسال چند نوتیفیکیشن در یک روز خودداری فرمایید.
در مورد بسامد ارسال پیام به مخاطبان، این را در خاطر داشته باشید که سمت دیگر ارسال بیرویه، عدم ارسال پیام برای مدت طولانی است. این اتفاق هم به میزان اتفاق اول مخرب است و باعث میشود از دنبال کردن کاربرانتان بازبمانید. ممکن است کاربر فعالی که برای چند روز غیرفعال شده است را با یک پیشنهاد ویژه مجدداً فعال کنید ولی کاربری که چند ماه از اپلیکیشن شما استفاده نکرده است را بهسختی میتوانید با یک پیام به کاربر فعال تبدیل کنید.
بهترین راهکار برای به دست آوردن بسامد بهینه این است که نوتیفیکیشنها را به دو دسته تقسیم کنید، آنهایی که حاصل فعالیتهای سایر کاربران در اپلیکیشن هستند (پیامهایی که خبری در مورد دوستان کاربر به او میدهند و بیشتر برای اپلیکیشنهایی که مشابه شبکههای مجازی هستند کاربرد دارد.) و آنهایی که بهطور مستقیم به تعامل کاربر با اپلیکیشن مربوطاند. کاربران معمولاً در مقابل دریافت دستهی اول پیامها صبر و تحمل بیشتری به خرج میدهند، ولی در مورد دستهی دوم پیامها باید بینهایت دقت کنید و با ارسال زیاد پیام، کاربر را مجبور به حذف اپلیکیشن نکنید.
سنجش شاخصهای درست و تست A/B در پوش نوتیفیکیشن
هیچ دستور مشخصی برای یافتن بهترین برنامهی ارسال نوتیفیکیشن در یک اپلیکیشن مشخص وجود ندارد و این راهی است که هر توسعهدهنده باید با آزمونوخطای فراوان طی کند تا به حالت مطلوب دست بیابد. در طی این مسیر همواره از تستهای A/B استفاده کنید و با نظارت دقیق بر نتایج، بهترین استراتژی را انتخاب کنید. تلاش برای یافتن بهترین راهحل هیچوقت تمامی ندارد و این چرخه را باید همواره طی کنید.
برای مثال اگر قرار است برای یک حراج فصلی در رویدادی مخصوص به اپلیکیشنتان پیشنهادهای ویژهای به کاربران بفرستید، برای هرکدام از طبقاتی که دستهبندی کردهاید پیامهای مختلفی بفرستید. امتحان کردن لحنهای متفاوت، محتوای متنوع، زمانبندیهای گوناگون و … میتواند به شما در اندازهگیری میزان موفقیت هر پیام در هر دستهبندی کمک کند.
نکتهای که در این قسمت باید به آن توجه داشته باشید این است که مهمترین شاخصی که باید برای تأثیر یک کمپین ارسال نوتیفیکیشن اندازهگیری کنید لزوماً واضحترین شاخص نیست. مطمئناً نرخ باز شدن اپلیکیشن در گوشی موبایل کاربران شاخص خوبی برای سنجش میزان موفقیت کمپین است ولی این شاخص همیشه نمیتواند میزان تحقق هدف نهایی کمپین را نشان دهد –مگر اینکه هدف نهایی جذب مجدد کاربران غیرفعال باشد- اگر هدف کمپین شما افزایش میزان درآمد بوده است، اندازهگیری شاخصهای درآمدی هم باید در کنار نرخ باز شدن اپلیکیشن اندازهگیری شوند. اگر هدف کمپین شما تبلیغ دهانبهدهان اپلیکیشن است، هم تعداد دعوتهای فرستادهشده و هم تعداد دعوتهای پذیرفتهشده را اندازه بگیرید. بعد از اندازهگیری شاخصهای صحیح به آنالیز و آمارهای خود اعتماد کنید تا به شما بگویند که چگونه باید کمپینتان را بهبود ببخشید و در مسیر موفقیت گام بردارید.
لحن و محتوای نوتیفیکیشن
وقتی یک نوتیفیکیشن در صفحهی گوشی شما نمایان میشود، حاضرید چقدر زمان برای دیدن آن صرف کنید؟ کاربران هرروزه با انبوهی از پیامها و آگهیهای مختلف از جانب انواع اپلیکیشنهای موبایل خود روبهرو هستند و مایلاند با مرور سریع همهی آنها صفحهی اصلی خود را خلوت کنند و پیامهای ناخواندهشان را به صفر برسانند. این جمله بدین معناست که شما باید درکوتاهترین جملهی ممکن و به سریعترین وجه، پیامی که میخواهید به کاربر منتقل کنید را به دست او برسانید. پیامتان در کسری از ثانیه خوانده میشود و اگر بهاندازهی کافی جذاب، واضح و وسوسهبرانگیز نباشد بهسادگی توسط کاربر نادیده گرفته میشوید. ضرر دیگر این است که اپلیکیشن شما یک امتیاز منفی در ذهن مخاطب گرفته است و شاید دیگر فرصت هیچ اشتباهی در آینده نداشته باشید، زیرا کاربر قبلاً پیام نامناسبی از شما دریافت کرده است و دفعهی بعد که آیکون شما روی صفحهی اصلی موبایلش نمایان شود و او متوجه شود که از شما یک نوتیفیکیشن دارد، خاطرهی بد پیام نامناسب قبلی در ذهن وی موجب میشود که با پیشداوری نسبت به پیام جدید شما نگاه کند.
در کالج تپسل بخوانید! استراتژی ورود به کسب و کارهای اینترنتی
محتوای پیام نوتیفیکیشن به چه شکل باشد؟
پیش از ارسال هر پیامی از خودتان بپرسید که با فرستادن آن دقیقاً چه از کاربرانتان میخواهید؟ سپس در محتوای پیام، کاربر را مستقیماً به سمتوسویی که در جواب این سؤال گفتید راهنمایی کنید و بدون مقدمهچینی منظورتان از ارسال پیام را به او بگویید. استفاده از راهکارهایی مثل Deep Linking که کاربر را بیوقفهی اضافه به صفحه و محل مطلوب توسعهدهنده راهنمایی و او را از ثبتنام و یا ورود به اپلیکیشن بینیاز میکند میتواند فرآیند رسیدن شما به هدف مطلوبتان را تسهیل کند. فلذا تکتک کلمات را بهدقت و با وسواس انتخاب کنید، عبارت کوتاهی را برگزینید که هم پیشنهاد مدنظرتان را کاملاً واضح و مشخص برای کاربر توضیح بدهد و هم خلاقیت موجود در محتوای جمله، ذهن کاربر را برای کلیک کردن بر روی آن قلقلک بدهد. ایهام و عدم انتقال شفاف منظور، لحن نامناسب، طویل بودن جمله و شوخی بیشازحد میتوانند باعث تکدر خاطر کاربر شوند.
حال که کاربران را دستهبندی کردید و بهترین زمان ارسال و لحن و حجم مناسب هر پیام را یافتید باید برای محتوایی که در هر پیام قرار میدهید برنامهریزی کنید. پس از مشخص شدن موارد قبلی یافتن محتوای صحیح کار راحتی است. البته همواره در خاطر داشته باشید که هر پیام باید ارزش اصلی و مشخصی برای کاربر داشته باشد و نیازی که اپلیکیشن شما از او رفع میکند را بهخوبی بازتاب دهد. برای مثال، اگر برای دستهبندی کاربران از پیشنهاد مذکور استفاده کردهاید، برای ارسال محتوا میتوانید از این دستور استفاده کنید: به کاربران وفادار پیشنهاد تخفیفهای ویژهای در بخش فروشگاه اپلیکیشن بدهید و با محاسبات درآمدی، نرخ بهینهی تخفیف برای سود مدنظرتان را به دست بیاورید؛ وقتی یک کاربر فعال مدتی است به اپلیکیشن مراجعه نکرده و تبلیغی آمادهی نمایش است، به او پیشنهاد تماشای یک ویدئوی تبلیغاتی تپسل و خرید اقلام موردنظرش را بفرستید. به کاربران غیرفعال خبر خوبی بدهید و یک پیشنهاد غیرقابلاجتناب برایش بفرستید تا هر طور شده یکبار دیگر از اپلیکیشن شما استفاده کند.
با توجه به پایان فصل بهار و امتحانات، اقبال دانشآموزان و دانشجویان به استفاده از اپلیکیشنها بیشتر خواهد شد، بنابراین رقابت سختی بین اپلیکیشنها وجود دارد تا نظر کاربر را به استفاده از خودشان جلب کنند. اگر میخواهید در این میدان پیروز باشید، نوتیفیکیشنها یکی از بهترین راهحلهای شما خواهند بود. با دقت به اپلیکیشنتان نگاهی کلی بیندازید و پیشنهادهایی برای کاربرانتان آماده کنید. برای مثال پیشنهاد تپسل به شما این است که اگر پیشازاین به ازای تماشای هر تبلیغ ویدئویی جایزهای به کاربر میدادید، حالا و در جشنوارهای برای شروع تابستان، جایزهها را دو برابر کنید و اعلام این خبر به کاربران فعال، نرخ استفادهی آنها از اپلیکیشنتان را افزایش دهید. پیشنهاد دیگر این است که با استفاده از کدهای جایزهی تپسل، کاربران راتشویق به دعوت دوستانشان کنید و به آنها جایزههای رایگان بدهید. برای استفاده از این ویژگی تپسل، با ما تماس بگیرید.
مزیت استفاده از نوتیفیکیشن نسبت به ایمیل و سایر طرق ارتباط با کاربر
در استفاده از نوتیفیکیشن مدام این سؤال را از خودتان بپرسید که مزیت استفاده از این راه ارتباطی نسبت به ایمیل و سایر طرق ارتباط با کاربر در چیست. پاسخ شما به این سؤال میتواند شما را به یک استراتژی موفق در ارسال برساند. دو تفاوت خیلی مهم که میتواند در پاسخ شما وجود داشته باشد عبارتاند از:
سرعت و سهولت: چون مردم هرلحظه موبایلشان را در دست دارند و همهی نوتیفیکیشنهایشان را سریع موردبررسی قرار میدهند ولی معمولاً خواندن ایمیل را به زمانهای مشخصی موکول میکنند، پیام اپلیکیشن شما از این طریق سریعتر به دست مخاطب میرسد.
موقعیت جغرافیایی: یکی از بهترین ویژگیهایی که میتواند در ارسال نوتیفیکیشن از آن استفاده شود ارسال پیامهای مبتنی بر موقعیت مکان جغرافیایی است. علیالخصوص اگر اپلیکیشن شما ارزشی در این راستا خلق میکند، میتوانید استفادههای بهمراتب بیشتری از پیامها نسبت به ایمیل داشته باشید. البته اگر ارزش اصلی اپلیکیشن شما به موقعیت جغرافیایی کاربر ارتباطی ندارد، ارسال پیامی مرتبط با آن، میتواند اثر سو داشته باشد.
این مطلب چکلیستی از کارهایی که باید برای تنظیم برنامه انجام بدهید را در اختیار شما گذاشت. حالا وقت آن است که استراتژی خود را بیابید و برای شروع فصل تابستان حراجهای فصلی خود را آغاز کنید. بازهم تأکید میکنیم که در طی این مسیر همواره مراقب باشید بهترین و نزدیکترین راه ارتباط با کاربر را با ارسال بیبرنامه از دست ندهید.
منابع:
college.tapsell.ir
http://thenextweb.com
Home
https://home.tapjoy.com